måndag 16 februari 2009

Trott pa skiten!

...Ja eller rikttig sa illa kanske det inte riktigt ar.. Idag fick jag dock en skum kansla av att jag var irriterad pa hur konstigt USA anda ar. Droppen som fick bagaren att rinna over var att jag an en gang fick ett samtal fran okant nummer (det ringer ungefar 5 olika afroamerikaner eller afrikaner per vecka och man forstar inte ett ord av vad det sager och i December fick jag samtal fran Somalia cirkus fem ganger om dagen i tre veckor) och en hurtglad kvinnlig rost borjar fraga mig "You haven't forgotten to extend the warranty on jour vehicle.....Blablabla?". Aven telefonforsaljning ar alltsa automatiserad har. 
Irritation #2 har sitt ursprung i att jag vid frukost i morse upptackte att vi fatt ett brev fran de som skoter boendet. Uppenbarligen hade det 'recently occured an alleged sexual assault' inne i boendet. Vidare rekommenderas de att man alltid skall ga tillsammans med nagon inne i huset, alltid lasa sin lagenhet (for ovrigt automatlaststyrd) nar man ar dar inne och att man skall kontakta sitt forsakringbolag for att kolla 'the coverage for your personal belongings in case of theft or loss'. Observera att mitt boende ar last med passerkort, bevakat 24h om dygnet av personal och pa helgkvallar dessutom av sakerhetsvakter. Det finns lixom ingen grans for hur saker man skall vara. 

Vi far for ovrigt ungefar en gang i veckan mail fran universitetspolisen (ja det finns en helt egen station och styrka for universitetet) om olika handelser ofta ran eller misshandel. Dar vi sedemera instruerar en hur man skall betee sig om man traffar framlingar pa universitetsomradet. Kanns det normalt?

Irritationsmoment #3
Det finns fasen inget annat an an betong i den har stan (de bygger inte ens gangvagarna av assfalt och vissa motorvagar ar betong). Det ar lixom det slutgiltiga beviset pa den stora automatiserade varldens frammarsch. Irritationen grundar sig i framsta hand pa att det inte finns nagonstans att springa i stan utom pa bet
ongblock vilket mina knan inte verkar gilla allt for mycket. Sprang tva ggr forra veckan o i mandags, skon smarta varje dag pa insidan o under knaskalen. 

NU nar vi anda e ingang kan vi ju ta Moment #4 med:
BILAR! Det finns ingen hejd pa hur mkt trafik det ar och framforallt att jankarna inte har nagon som helst uppfattning om begreppet tomgangskorning och att det kanske kan va onodigt eller extra daligt! Det e ju som man nastan tappar hoppet for manskligheten nar det galler att losa energifragan. 

Gaaah skont att fa bort lite dumheter.
Sitter och kakar middag, risotto med zuchinni, 

majs o refried beans. Det sista ar nog den basta amerikanska uppfinningen nagonsin. I princip sondermejade pinto eller black beans som ar kryddade at det mexianska hallet i en uppsjo av smaker. Kan man nastan ata till vad som helst, speciellt till tacos. Skont pris ocksa pa $1/burk. Hade en grymt bra helg i alla fall, forst kegparty hos Erin pa fredagen, och jag kan lova att jag inte madde tipptopp pa lordag. 

sa har pratar en akta italienare.. anvand kroppsspraket!

kanske hojdpunkten pa festen, riktigt snooorfet Hookah, med bjornbarssmak.


njut pa bara.. observera den fina nationalismen..


Nuru flamingon.

Det sista ar alltsa en Flabongo, om jag inte kommer ihag hade de till och med en hemsida, i USA tar man ju sina 'drinking-games' pa allvar. Det finns foretag som tillverkar speciella beerpong bord. Anyhow, flabongo ar allsa en bang, formad som en flamingo, ratt bra tryck i den med.  Sondagen var sedan slo, stada, tvatta, handla. Jag o Bulgarien som jag bl.a. bor med fick stada ihop (bara vi som gor det) och han har verkligen blitt latare an nagonsin, han ater inte ens mat langre, det ar bara brod med vad som helst pa.. potatis o kottfars, han ater ur stekpannorna jamt eller over diskhon. Det charmigaste ar att han plockade med sig en morgonrock nar han var hemma over jul. Sa nu blir det strumpor, kallingar, skjorta under varje dag. Till och med Hugh Heffner hade varit avundsjuk.

 Tihi

Pa kvallen var det veggotextmex hos lukas dar jag aven fick tips om nasta eminenta amerikanska nya band: "This will destroy you". Myspysig dromsk, snalltung, instrumental rock.
Pa kvallen va vi som sagt o kollade pa Lucy Michelle, med mera. Ett coverband ocksa som lirade allt fran Fleetwoodmac, Whitney houston till Weezer. Aven har uppkom den irriterade fragan:

VARFOR MASTE TYSKAR ALLTID PRATA TYSKA NAR DE AR TILLSAMMANS AVEN OM ANDRA AR MED?

Det slar banne mig aldrig fel..
Nu ar det dags att kla pa sig o sticka till First Ave. igen for att glo pa Blitzen Trapper o kanske ta sig en kall eller tva.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag måste erkänna att jag finner det hela väldigt underhållande men samtidigt så sätter sig skrattet lite i halsen. Det känns så verklighetsfrämmande och det känns skrämmande att ens stereotypa bild av den där nationen besannas på något vis.

Viktor Kamb sa...

Jo det e precis som jag ocksa har kant valdigt lange.. det e lite lustigt.. men nu har det faktiskt kommit till en punkt nar man tycker att det ar valdigt motbjudande pa manga satt. :P Det varsta ar ju kanske att jag anda ar i en "bra del" av USA