tisdag 23 december 2008

The only city that is not destroyed by the government..

Anland och vistad i San Francisco i ett dygn och hell yeah att denna staden lever upp till forvantningarna. Anlande igar till Hyde Street, ligger precis dar de gamla sparvagnarna gar vid de brantaste backarna nara Fishermans Warf. Huset jag bor i ligger tva kvarter fran dar Nicholas Cage tidigare bodde. Efter en snabb tur ned for att kolla pa sjolejonen och ett coolt bageri fick jag och Maria (dotter till Yvonne som jag bor hos) skjuts till Golden Gate Park som ar en av varldens storsta parker. Vi skulle ga pa ett nyoppnat science center (aquarium, planetarium och naturhistoriska i ett), men kon var minst 2 timmar for att komma in. Sa vi drog till en japansk teagarden istallet. 

Efter ytterligare lang promenad (den har stan ar oerhort stort) och det ar verkligen riktig stad rakt igenom, inte bensinmacksbebyggelse och vanliga villaomraden som i MSP) hamnade vi i the Haights - Hippiekvarteren. Det var har hela grejen startade med summer of love och det ar fortfarande tydligen inte helt obohemiskt har. Hela stamningen kannsdes valdigt bevarad med obskyra butiker och alternativa manniskor. Pa manga stallen fanns kullar med oerhort fin utsikt over det mesta. Jag forstar varfor sa manga vill bo har. 


Pa vagen hem tog vi en svang forbi downtown for att kolla in lite butiker. Ackligt mycket folk ute och jag fick faktiskt lite for mycket att det stads-goda. Sjalvklart behovdes ett besok pa urban outfitters. Efter lite glogg, pepparkakor, knack och sedan middag ar det nog dags att sova ratt snart. Imorn skall det bli en snabb tur till Chinatown och de italienska kvarteren. Sedan ar jag utlovad som stol-o-bord-barare i fran klockan fyra for att sedan hjalpa till vid kyrkans julmiddag. Kommer bli toppen! 

God Jul allihopa




Inga kommentarer: