onsdag 17 december 2008

Dedikationens Hogborg!

Jo folk har ar nog envisa med det e gor! Stickin' to it. Kanske ar de svenska/finska sisugenerna som stannat kvar i omradet. Man kan ju fundera pa hur kul det var att komma till North Shore som nybyggare under forrforra seklet. Mitt ute i den satans skogen utan ngnting och snorkallt. Detta har uppmarksammats tva ganger denna veckan. I mandags da det var som snorkallast var min roomie pa vag till skolan kl 0730. Da ser han tva snubbar som ar ute och loptranar i morkret. Dar snackar vi hangeivelse! 

#2 erfarades i morse da jag laste Citypages da jag at frukost (liknande metro men mer nojesinriktad). De hade en lang artikel om surfsubkulturen som finns langs North Shore vid Lake Superior. Redan under 70-talet borjade en kille surfa har pa vintern! Blir tydligen tokbra vagor da vinterstormar drar in vid sydspetsen av sjon, vagorna bryts perfekt (helt i klass med t.ex. Hawaii enligt artikeln) pa en del speciella stallen. Enda skillnaden mot Hawaii ar att du har en luft temperatur pa kanske -20, vattentemp som ar lattraknad pa ena handens fingrar och i allmanhet en hel del klippor som ger en helt annan risk an pa en solig sandstrand! Tydligen skall den laga temperaturen gora vattnet segare an vid vanlig surfing, som att surfa pa glas! 
Detta visar i alla fall att folk gor de de gillar oavsett! 

Maste beratta om lustiga iagtagelse nummer tva ocksa. Innan var projektpresentation forra veckan satt jag och snackade med tva av tjejerna i min grupp. De ar 21 och 23 jordsnurr gamla. Bada deras pojkvanner hade friat till dem den har hosten. Utsiktspunkt, ner pa kna, diamantring och hela paketet, inga konstigheter! Det lustigaste var verkligen att de pratade om det som om det vore det mest naturliga i varlden. Jag fragade dem huruvida detta var onvanligt eller inte, de tyckte inte det. Speciellt inte hur deras stackars studentpojkvanner forvantas punga ut X antal pesetos for att kopa en ring. Vidare fortsatte den nagot fortvistade diskussionen om att "man skulle ju aldrig kunna kopa en diamant som var fabrikstillverkad - det skall vara akta vara". Vi hade en forelasning under hosten om hur Diamantindustrin fungerar, minst sagt skrammande. Totalt monopol, hela grejen kring att diamanter ar sallsynta ar fejkad och forhallande kring hur de utvinns ar val inte sol och glada dagar! Maste se Blood Diamond snart och bli an mer overtygad att jag aldrig kommer att kopa en diamant i mitt liv.

Sitter precis och ater lunch och vantar pa att min sista final skall borja inom en timme. Utpustandet skall bli skont och skall firas med klattring sista gangen med Lilian, sedan middag ute ngnstans och barsbarsbars. Lediga dar 4 innan det bar av till SFO! Planering av klatterutrustningsbehov, bilhyra mm. Hoga 40 i SFO och hoga 50 i San Diego. Med andra ord iag 8-16 Celsius. Yhaa! 

Inga kommentarer: